Daca iti cunosti oamenii, cunosti potentialul companiei tale  

Derulez si organizez centre de evaluare si dezvoltare de aproape 4 ani de zile si am evaluat peste 600 de manageri din diverse companii, multinationale, nationale, cu capital integral strain sau romanesc. Toate companiile cu care am lucrat au pornit de la ideea ca si-ar dori sa cunoasca mai bine personalul companiei si nivelul lor actual de dezvoltare.

Pot spune ca rezultatele au confirmat de cele mai multe ori asteptarile lor dar in foarte multe cazuri ele au fost depasite. De ce? Deoarece rezultatele obtinute au fost mult mai multe, acoperind aproape toate functiunile din cadrul resurselor umane: recrutare, promovare, dezvoltare, planul de succesiune, managementul de performanta.
Toate aceste informatii te ajuta sa-ti aliniezi politicile de resurse umane la obiectivele strategice ale companiei dar si invers. Foarte multi manageri au revelatia cunoasterii cu adevarat a dezvoltarii actuale a personalului, nivel de dezvoltare nealiniat la dezvoltarea propriei companii si mai ales a pietei. Cu alte cuvinte, oamenii sunt in urma ritmului de dezvoltare a companiei si a pietei ca nivel al cunostintelor sau al competentelor necesare pentru a performa. Acesta este rezultatul concentrarii companiilor, cel putin in ultimii ani, pe dezvoltarea de noi produse si servicii pentru a face fata concurentei si dinamicii pietei si mai putin pe dezvoltarea oamenilor. Din pacate produsele si serviciile sunt din ce in ce mai asemanatoare si diferenta o vor face oamenii din cadrul companiilor.

Toate aceste lucruri s-au mai spus si companiile au devenit din ce in ce mai constiente ca accentul trebuie pus pe dezvoltarea oamenilor. Problema este cum ii dezvolt? Cum stiu ca programul pe care eu il aplic are maximum de rezultat si este aliniat atat la nivelul nevoilor de dezvoltare ale oamenilor cat si la nivelul cerut de piata? Cum stiu ca programul de dezvoltare este suficient de motivant pentru a obtine si retentia de personal cel putin pentru 2 sau chiar 3 ani?
Raspunsul este unul singur, cunoscandu-ti oamenii. Cum? Iata mai jos o lista cu cateva sugestii:

1. asigura-te ca ai un sistem de management de performanta valid in cadrul companiei, obiectiv, motivant si legat de celelalte functiuni din cadrul resurselor umane.
2. asigura-te ca sistemul de management de performanta masoara atat obiectivele profesionale cat si cele comportamentale.
3. daca nu exista un sistem de management de performanta valid, apeleaza la serviciile unor consultanti externi pentru a sugera un astfel de sistem. În acesta caz trebuie sa te astepti ca primele rezultate ale evaluarilor sa fie in intervalul 1an- 2 ani. Daca te grabesti, si nu iti poti permite sa astepti atat de mult, organizeaza sesiuni de evaluare sau centre de evaluare si dezvoltare apeland la consultanti externi. Chiar daca pare costisitor in prima etapa, aceste programe merita efectuate din prisma relevantei informatiei obtinute.
4. asigura-te ca fiecare manager conduce sesiunile de evaluare formale la termenul stabilit dar si ca pe parcursul anului exista suficiente sesiuni informale relevante.
5. asigura cel putin inca un instrument care sa masoare performanta comportamentala si profesionala a angajatilor (de la interviuri comportamentale, testari profesionale si de aptitudini, pana la jocuri de rol si centre de evaluare si dezvoltare).
6. asigura-te ca informatiile adunate din cadrul sesiunilor de evaluare sunt procesate corespunzator si ca obtii informatii valide si utile pentru a construi programele de dezvoltare.
7. ai grija ca elaborarea planurilor de dezvoltare sa fie in linie cu nevoile angajatului de dezvoltare dar si in linie cu obiectivele strategice ale departamentului si ale companiei.
8. oricui ii place noul si inovatia. Asigura-te ca te diferentiezi prin achizitionarea sau dezvoltarea unor programe inedite de dezvoltare. Era cursurilor clasice a apus demult. Angajatii vor sa traiasca experiente si sa invete din acestea.
9. nu uita sa vinzi intern orice program de dezvoltare instituit si sa faci mult zgomot pe seama beneficiilor lui atat pentru angajat cat si pentru companie.
10. verifica periodic daca programele instituite si-au atins obiectivele propuse. Analizeaza in permanenta rezultatele lor profesionale obtinute inainte si dupa programele de dezvoltare instituite, masoara nivelul de dezvoltare al competentelor si gradul de satisfactie al angajatilor. Daca programele au fost bine gandite se va vedea in cifra de afaceri dar si in profitul companiei.

Cursa companiilor pentru a se diferentia prin oameni a inceput! Mult succes celor care au inceput cursa dar si celor care se gandesc sa intre in competitie.

Daniela Catanas
Business developer WKH- Ascendis